close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

ניהול מערכות מידע - מידע כללי על התחום

מערכת שורשג סיוון, תשעד01/06/2014

ניהול מידע הוא אחד התפקידים החשובים ביותר בכל עסק או ארגון, וכזה שיכול להוות את ההבדל בין ניהול שוטף ומוצלח שלו, לבין לא מעט כשלים חמורים

תגיות:

ניהול מידע הוא אחד התפקידים החשובים ביותר בכל עסק או ארגון, וכזה שיכול להוות את ההבדל בין ניהול שוטף ומוצלח שלו, לבין לא מעט כשלים חמורים. התחום של ניהול מערכות מידע חייב לקבל התייחסות ניכרת בכל עסק, באשר הוא, וזאת תוך התאמה מלאה לצרכים הספציפיים שלו. אז מה עומד בבסיס ניהול זה? ומהם המאפיינים שלו בעת הנוכחית?

על ניהול מערכות מידע
ברמה הכללית, ניהול מערכות מידע הוא תחום מקצועי השם לו למטרה לרכז תחתיו את כל מערכות הנתונים אשר עומדים עבור ארגון, עסק או מוסד מסוים. כבר מעצם ההגדרה הבסיסית הזו, ניתן ללמוד לא מעט על המערכות הנכנסות לתמונה, מבחינה עסקית, ובכלל זה משאבי אנוש, ניהול פיננסי, רשימת מלאי, רשימת ספקים או לקוחות – והרשימה עוד ארוכה.

כיאה לעת הנוכחית, המאופיינת בהשתלטות הטכנולוגיה על רבים מתחומי חיינו, הניהול היום מבוסס, במידה לא מבוטלת, על שימוש בתוכנות ממוחשבות. ובכל זאת, ברור שלא נדרש לוותר על מנהל מקצועי של מערכות אלה, שיידע לא רק לתפעל אותן, אלא גם לתכנן אותן מראש בצורה שתעמוד בקנה אחד עם מאפייני הארגון הספציפיים, או אפילו עם המטרות שהוא מציב בנקודת זמן מסוימת.

לכל עסק, יש את בעל המקצוע שלו
בנקודה הזו, ראוי להתייחס לכך שהתחום של ניהול מערכות המידע הוא דינמי במיוחד, וכולל בתוכו תת תחומים שעשויים להיכנס לתמונה בכל ארגון ספציפי. בנוסף על כך, ברור שיש חשיבות גם לסדר הגודל של הארגון, בקביעת אופן הניהול, או אפילו בעל המקצוע שיבצע זאת בפועל. ארגונים בסדר גודל קטן במיוחד, משיקולי תקציב אלה או אחרים, עשויים שלא לבחור להעסיק מנהל מערכות מידע באופן מקצועי, אלא לחלק את האחריות בין מספר עובדים. זה אפשרי, גם אם בדרך כלל לא מומלץ.

בארגונים בסדר גודל בינוני, ועל אחת כמה וכמה גדול, כבר ניתן לראות את החשיבות שמקבל מנהל מערכות המידע באופן כמעט תמידי: בין אם כחלק מכוח האדם של החברה, ובין אם כמנהל החיצוני לה.

דגשים חשובים אחרים בעבודת הניהול
ניהול מערכות מידע, יש להדגיש, אינו מבוסס אך ורק על עבודה מול ממשקים, מתקדמים ככל שיהיו. גם בעת הנוכחית, לא נפקד מקומם של יחסי האנוש, שצריך מנהל המערכות להקפיד עליהם, לעיתים עד לרמה של ניהול צוותים של ממש. ניהול מערכות מידע חייב להתבצע, בהמשך לכך, תוך שימת לב על שורה ארוכה של משתנים, ותוך בחינת מצבו של העסק בכל רגע נתון.

היבט חשוב אחר, העומד אף הוא בקנה אחד עם העידן בו אנו חיים, נוגע לשקיפות שבין הארגון ללקוחותיו. כיום, כשחלק ממערכות המידע זמינות ללקוחות, הניהול שלהן צריך להיות לא רק דינמי, אלא גם כזה המעמיד במרכז את חווית המשתמש. מכאן, שהניהול המקצועי הופך למהותי עוד יותר.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה